
Roland Tyson begynte å lage utendørsutstyr på en gammel industrisymaskin i barndommens soverom i 1983, i en alder av 17. Som en ung friluftsentusiast innså Roland at han hadde en lidenskap og et talent for å lage banebrytende utendørsutstyr. Snart designet og produserte han utstyr for andre australske eventyrere. I 1991, etter å ha utstyrt en uvanlig første bestigning av Mount Everest (en 1126+ kilometer, 8848 meter i høydevandring fra havnivå til en solo-topp), ble Sea to Summit født.
Rolands innsats for å designe det beste, letteste og mest holdbare utstyret ville ta ham lenger inn i den avsidesliggende australske utmark og til slutt inn i Himalaya. På disse ville stedene kunne han sette oppfinnelsene sine på den ultimate prøven.
I 1993 fikk Roland selskap av Penny Sanderson, som hadde tilbrakt seks år i Australian Geographic. Hennes lidenskap for utforskning og innovasjon passet perfekt for Sea to Summit. Hun og Roland begynte å reise flere måneder hvert år, og brukte tid på å klatre, seile, gå på fotturer, overlande og sykle. Overalt hvor de gikk, testet de produkter og itererte design.
Sea to Summit vokste raskt til en vellykket global merkevare, med Penny og Rolands kjærlighet til reise og design som grunnlaget. Sammen eier og administrerer de Sea to Summit, og tar fortsatt del i hvert trinn av reisen fra å utvikle råvarer til å legge perfeksjonert utstyr i hendene på kunder over hele verden.